M/S Helsinki
Klikkaa painikkeesta varataksesi pöytä risteilylle. Jos sinulla on kysyttävää, ole yhteydessä lomakkeella, sähköpostitse tai puhelimitse!
Ota yhteyttä
Lomakkeen lisäksi voit ottaa yhteyttä myös puhelimitse +358 207 118 333
tai sähköpostitse osoitteeseen info@royalline.fi
Royal Line Oy
1945-luvulta tähän päivään

Kaikki alkoi pienestä puisesta Annikista
Vuonna 1945 Jaakko Rautakorpi aloitti saaristoliikenteen hankkimalla puisen m/s Annikin. Pula-ajasta johtuen alus toimi puukaasulla. Liikenne aloitettiin reitillä Ruoholahdesta Westendin edustalla sijaitsevaan Vehkasaareen. Matkustajat olivat pääasiassa kaupungissa töissä käyviä kesäasukkaita, aamuisin lähdettiin Ruoholahteen ja illalla palattiin saareen. Alus yöpyi saaressa, kuten myös Jaakko perheineen.

Helsingin kansainvälistyminen
Olympiakesänä 1952 Helsingissä aloitettiin kansainvälisen mallin mukaisesti Sightseeing-risteilyt kisaturisteja silmällä pitäen. Risteilyjä tarjoava yritys ajautui kuitenkin konkurssiin ja 1960-luvulla seuraavakin yritys ajautui vaikeuksiin. Jaakko Rautakorpi osti yritykseltä Terhin sekä Standardin ja aloitti sightseeing-liikenteen. Lisäksi 1960-luvulla hankittiin puinen King ja Terhi 2. 1960-luvun lopulla lento- ja laivayhteyksien parannutta Helsingissä vieraili yhä enemmän turisteja ja myös kotimainen kysyntä kasvoi. Pian sightseeing-risteilyistä tulikin tärkeä osa liikennettä.

Liikenne kasvaa
Jaakko Rautakorpi kuoli vuonna 1970 ja Jorma Rautakorpi jatkoi toimintaa. Vanhoja aluksia korvattiin uusilla, mm. 1970-luvun alussa hankittiin kolme alusta Hollannista: Standart II, Katarina ja Natalia. Natalia tarvittiin suosittua Kaunissareen liikennettä varten. Suomenlinnan ja Korkeasaaren liikennettä avustettiin kaupungin kanssa tehdyillä sopimuksilla. Alumiinirunkoisia aluksia King, Queen ja Princess tehtiin 1980- luvulla Pellingissä. Vuonna 1975 yrityksen nimeksi tuli J. Rautakorpi Oy ja 1986 Royal Line Oy. Reiteiksi vakiintuivat Sightseeing-risteilyt itään ja länteen sekä risteilyt Porvooseen.

Lounas ja illallisristeilyt alkavat
Katarina ja Natalia muutettiin sisätiloiltaan ja keittiöltään ravintolatoimintaan paremmin soveltuvaksi ja näin sightseeing risteilyiden ohessa tarjoiltiin lounasta ja illallista laivoilla niiden omasta keittiöistä. Yritysristeilyjen merkitys kasvoi merkittävästi 1980- ja 1990-luvuilla ja laivakauppoja tehtiin, ”pikku” King laiva vaihtui Princeen. Yhtiölle rakennettiin uusi ravintolalaiva, 180 paikkainen King vuonna 1999 kasvaneeseen risteilykysyntään. Kaunissaarenliikenne hiipui ja ne jäivät pois yhtiön ohjelmasta.

Helsinki Lines, kingi ja m/s Helsinki
Royal Linen illallisristeilyt valittiin Helsingin parhaaksi kaupunkilomatuotteeksi 2009. 2010-luvulla Royal Linen lounas-ja illallisristeilyt ovat Suomen suosituimmat ja Royal Line on yritysristeilyjen markkinajohtaja Helsingissä. Hop On Hop Off bussiliikenne aloitettiin 2010 Helsinki Lines yhtiöllä, joka on kasvanut usealla eri palvelulla Helsingin yhdeksi suurimmista opastettujen turistipalveluiden tuottajaksi.
Uutena palveluina vuonna 2018 aloitetaan Espoossa teemalliset lounas- ja illallisristeilyt sekä Porvoossa opastetut jokiristeilyt.
Ravintolalaiva m/s King avaa keskikesällä aurinkoterassinsa Kaivopuistossa Terassilaiva Kinginä.